Ik koos namelijk
voor dit artikel omdat ik schrijfvaardigheid één van de belangrijkste
vaardigheden vind en omdat ik ook opmerk dat deze vaardigheid er doorheen de
jaren steeds harder achteruit op gaat, zoals Van Damme ook meldt in zijn
artikel. Daarom wilde ik in dit artikel nieuwe tips leren om deze later in mijn
eigen lessen toe te passen en zo hopelijk toch stilaan de schrijfvaardigheid
van mijn leerlingen terug te bevorderen.
Hij bespreekt
verschillende termen zoals “de onzichtbare lezer” en vergelijkt “leren schrijven”
met autorijden. Ik vond deze vergelijking zeer accuraat en het gaf me een ander
beeld op het schrijfproces waar ik eerder nog niet aan had gedacht. Ook
bespreekt hij verschillende bouwstenen en lesideeën die nuttig kunnen zijn. Ik
ga deze hieronder verder bespreken.
Hij bespreekt
verschillende bouwstenen die ik als leraar kan inzetten tijdens het lesgeven om
leerlingen hun schrijfvaardigheid te ondersteunen. Hij spreekt hier over het
gebruik van voorbeelden en het ondersteunen bij moeilijke opdrachten, maar ook
structuur, feedback en effectiviteit. Deze bouwstenen hielpen mij een beter
beeld scheppen over hoe ik schrijfvaardigheid kan bevorderen bij mijn
toekomstige leerlingen.
Hij gaf
leerkrachten ook enkele lesideeën die men zou kunnen gebruiken in hun eigen
lessen en die zeker ook nuttig kunnen zijn voor jullie. Hij praat hier bijvoorbeeld
over het modelleren van een les of over sjablonen gebruiken bij een moeilijker
teksttype. Ook raadt hij aan om leerlingen teksten te laten herschrijven om zo
hun register en woordkeuze te bevorderen. Ook hun opbouw en vormgeving kan hier
enorm door verbeteren.
Ik raad alle toekomstige leerkrachten dit artikel zeker aan want het zit boordevol ideeën waarmee jullie jullie lessen schrijfvaardigheid effectiever kunnen maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten