Onlangs las ik in
de Fons een artikel over enkele tips om schrijfvaardigheid te bevorderen. Het
artikel is geschreven door Peter van Damme, die vak begeleider is voor
Nederlands bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Ik koos namelijk
voor dit artikel omdat ik schrijfvaardigheid één van de belangrijkste
vaardigheden vind en omdat ik ook opmerk dat deze vaardigheid er doorheen de
jaren steeds harder achteruit op gaat, zoals Van Damme ook meldt in zijn
artikel. Daarom wilde ik in dit artikel nieuwe tips leren om deze later in mijn
eigen lessen toe te passen en zo hopelijk toch stilaan de schrijfvaardigheid
van mijn leerlingen terug te bevorderen.
Hij bespreekt
verschillende termen zoals “de onzichtbare lezer” en vergelijkt “leren schrijven”
met autorijden. Ik vond deze vergelijking zeer accuraat en het gaf me een ander
beeld op het schrijfproces waar ik eerder nog niet aan had gedacht. Ook
bespreekt hij verschillende bouwstenen en lesideeën die nuttig kunnen zijn. Ik
ga deze hieronder verder bespreken.
Hij bespreekt
verschillende bouwstenen die ik als leraar kan inzetten tijdens het lesgeven om
leerlingen hun schrijfvaardigheid te ondersteunen. Hij spreekt hier over het
gebruik van voorbeelden en het ondersteunen bij moeilijke opdrachten, maar ook
structuur, feedback en effectiviteit. Deze bouwstenen hielpen mij een beter
beeld scheppen over hoe ik schrijfvaardigheid kan bevorderen bij mijn
toekomstige leerlingen.
Hij gaf
leerkrachten ook enkele lesideeën die men zou kunnen gebruiken in hun eigen
lessen en die zeker ook nuttig kunnen zijn voor jullie. Hij praat hier bijvoorbeeld
over het modelleren van een les of over sjablonen gebruiken bij een moeilijker
teksttype. Ook raadt hij aan om leerlingen teksten te laten herschrijven om zo
hun register en woordkeuze te bevorderen. Ook hun opbouw en vormgeving kan hier
enorm door verbeteren.
Ik raad alle
toekomstige leerkrachten dit artikel zeker aan want het zit boordevol ideeën
waarmee jullie jullie lessen schrijfvaardigheid effectiever kunnen maken.
Artikel: Vlamingen Kris en Ireen merken hoe Ierland gidslands is voor leesvaardigheid: "Leerlingen krijgen hier dagelijks boeken mee"
Toen ik op de
website van “Het Nieuwsblad” aan het surfen was, ving dit artikel mijn
aandacht. Ik zag het woord “leesvaardigheid” in de titel staan en besloot er
eens op te klikken. Het artikel gaat over een Vlaams koppel dat in Ierland
woont met twee kinderen. Ze praten over hoe de leescultuur van Ierland er veel beter
aan toegaat dan die van België. Ze noemen Ierland een gidsland voor andere landen
en na het artikel gelezen te hebben moet ik daar ook wel akkoord mee gaan.
Zoals
waarschijnlijk al wel geweten is, gaat de leesvaardigheid van de nieuwe
generatie jongeren en sterk op achteruit. Dit is zo voor veel landen, maar bij
Ierland blijkt het toch stabiel te blijven. Dit komt door het feit dat de Ierse
overheid initiatief durft te nemen en hier drastische maatregelen voor heeft
vernomen. Tegenwoordig hebben alle jongeren een gsm en zitten ze veel op
sociale media waardoor ze amper nog boeken lezen of kritisch nadenken. Ierland
heeft hier een goede oplossing voor omtrent hun leescultuur. Vanaf kinderen
daar vlot kunnen lezen wordt er ook meer op gefocust. De leerlingen krijgen er
dagelijks nieuwe boeken mee naar huis en zo goed als alle scholen hebben hun
eigen bibliotheek.
Ik denk dat
België, maar ook alle andere landen die met het zelfde probleem zitten, een
voorbeeld kunnen nemen aan de manier waarop Ierland dit probleem aanpakt en dat
het zeker de titel van “gidsland” zwaar verdiend heeft.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231205_95429313
In dit kort
artikeltje wordt het woord van het jaar “graaiflatie” bekend gemaakt en ook
uitgelegd.
Ik kreeg interesse
in dit artikel omdat ik me nog herinner dat we bij Nederlands 2 vorig semester,
het kort hadden over het woord van het jaar. Ik herinner me nog dat meneer Coesemans
een boekje bijhad waar allemaal woorden instonden die van de afgelopen 50 jaar,
officiële woorden van de Nederlandse taal waren geworden. Dit prikkelde mijn
interesse en dus besloot ik op te zoeken welke woorden de vorige jaren hadden
gewonnen, maar ook de tien genomineerde woorden van dit jaar.
De tien
genomineerde woorden van dit jaar waren: AI, oftwel Artificial Intelligence, barbiecore,
een modestijl geïnspireerd door Barbie, bestaanszekerheid, crompouce, een kruising
van een croissant en een tompouce, fatbike, graaiflatie, hittefit, dit betekent
dat je goed kunt omgaan met hitte, TikTok-rijen, dit zijn rijen van mensen die
wachten op een plek waar ze een selfie willen maken, traktatiecultuur en x’en,
wat verwijst naar het oude Twitter dat nu X noemt.
Ik zocht dus een
lijst van alle woorden die vorige jaren hadden gewonnen en ik wil graag een paar
van mijn favorieten met jullie delen. Knuffelcontact won in 2020 en we kunnen
allemaal wel raden waarom, er ging bijna geen dag voorbij waar het woord niet
op het nieuws werd vermeld. Het verbaast me ook echt dat woorden die vandaag de
dag vaak gebruikt worden als echt normale woorden vroeger zo nieuw en speciaal
waren. Hierbij verwijs ik dan naar woorden zoals selfie (2013), frietchinees
(2012) en ontvrienden (2011). Ze zijn zo zeer geïntegreerd in onze woordenschat
dat zelfs de spellingschecker hem goedkeurt.
Ik wou dit gewoon
even delen met jullie omdat ik dit toch wel een interessant gegeven vond en ik
hoop dat ik jullie ermee heb kunnen boeien.
https://www.hln.be/binnenland/graaiflatie-opnieuw-verkozen-tot-woord-van-het-jaar~a5f91e21/
Ik las over laatst dit artikel over minister Ben Weyts, die
van plan was om te investeren in meer schoolbanken om zo voorbereid te zijn op
de voorspelde groei in het schooljaar 2027-2028.
Ik weet van mijn middelbare schoolcarrière nog dat er een duidelijke
toename was bij het aantal eerstejaarsstudenten elk jaar. Als ik me het nog goed
herinner was mijn jaar met zo’n 70-tal leerlingen in het eerste jaar, maar toen
ik over laatst kijkstage ging doen op mijn oude school zag ik dat er dit jaar
rond de 120 nieuwe leerlingen bij waren gekomen. Ik wil hier wel bij
vermelden
dan deze cijfers misschien weinig lijken maar voor mijn oude school het SMIK zijn
dat best grote getallen aangezien het toch een best klein schooltje is. Ik
merkte ook op dat er vaak een bankje te weinig was voor mij om achter te zitten
tijdens de kijkstage en dat we vaak het bankje van een zieke leerling naar
achter moesten dragen.
Toen ik dit artikel las, was ik heel blij omdat ik toch denk
dat er voldoende accommodaties moeten zijn voor alle leerlingen en dat een zo
comfortabel mogelijke omgeving zeker een pluspunt is voor hun studies.
Minister Ben Weyts zei ook dat hij nu al aan het investeren
is om deze exponentiële groei voor te zijn en zo problemen te voorkomen. Dit
vind ik een slimme onderneming.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten