Onlangs las ik eer artikel over een muziek show in Genk. Hier waren zo’n 300 anderstaligen aanwezig die gezamenlijk kennismaakten met de Nederlandse taal d.m.v. muziek en liedjes. Dit deed mij als taalleerkracht meteen nadenken over de mogelijkheden die dit zou kunnen hebben in het onderwijs. En niet alleen voor Nederlands, maar ook Engels.
Lennaert
Maes & De Bonski’s traden op in de Schouwburg in Genk waar ze een talrijke
mix van Vlaamse klassiekers en Nederlandstalige versies van wereldhits zongen.
Met een publiek dat meer dan 300 anderstaligen bevatte, hoopten ze met hun show
de taalgrenzen te doorbreken a.d.h.v. muziek. Terwijl ik het las had ik al
meteen de indruk dat dit zeker nuttig kan zijn. Zeker de wereldhits zie ik als
een goed middel aangezien sommigen misschien de lyrics vanuit de originele taal
al kennen. Dit maakt meteen het contrast met de Nederlandse versie duidelijk en
verstaanbaar. Ze willen mensen ook kennis laten maken met de Belgische
muziekcultuur. Aangezien muziek een groot deel uitmaakt van vele culturen, vind
ik dit zeker ook een goede manier om het publiek te laten proeven van de
Belgische cultuur.
Zoals
ik in de inleiding reeds vermeldde, zette dit artikel mij, als toekomstige
taalleerkracht, ook meteen aan het denken. De verschillende mogelijkheden die
muziek biedt om in de lespraktijk toe te passen, maken het een ideale methode
om taal te bestuderen. Een lied bestuderen is voor veel leerlingen nl. ook veel
interessanter en motiverender dan een saaie tekst. Deze manier van taal
bestuderen moet ook niet beperkt worden tot het Nederlands. Het kan nl. ook
interessant zijn binnen mijn andere vak, Engels. Ik heb reeds in mijn eigen
lespraktijk gebruikt gemaakt van een lied om bepaalde tenses te leren
herkennen. Ikzelf ondervond dat dit een goede manier was om de leerlingen te
motiveren, maar uiteraard ook iets bij te leren. Dit zijn uiteraard niet de
enige mogelijkheden die muziek in taalvakken met zich meebrengt. Om nog een
paar mogelijkheden op te noemen denk ik aan het ontleden van de tekst, maar
bijvoorbeeld het achterhalen van de onderliggende betekenis van de lyrics.
Hieruit
kan ik concluderen dat muziek zeker een interessant gegeven is binnen
taallessen en dat het zeker een aanrader is voor mijn medeleerkrachten
Nederlands, maar ook degene die Engels of Frans volgen. Wat denken jullie
hierover? Laat het me weten in de reacties!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten