Onderwijscafé AI
Op 14 november ging ik, zoals velen van jullie, naar het onderwijscafé van Barend Last. Hier ging hij uitbundig tekeer over dat AI-fenomeen en welke invloeden en veranderingen het met zich meebrengt. Hij had het over de algemene invloed van AI op de samenleving, maar hij ging uiteraard ook in op de zodanige effecten die dat hele AI-gegeven meebrengt naar het onderwijs.Dat AI-beest was voor mij niet echt iets nieuws, ik was er al wel redelijk bekend mee. Dat lijkt mij best logisch voor iemand die zo veel tijd spendeert op het internet. Het zit tegenwoordig nl. overal. Het werd me dus meteen duidelijk dat het grootste deel van deze sessie een informatiesessie zou zijn voor beginners, aangezien er een groot leeftijdsverschil aanwezig was in het publiek. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat het voor mij eerder een entertainende sessie was dan een leerrijke, want hij kwam vaak wel humoristisch door de bocht.
Hiermee wil ik uiteraard niet zeggen dat het een nutteloze sessie was. Ik vind het belangrijk dat iedereen stilaan begint te beseffen dat dat AI-beest een blijvend fenomeen zal zijn en ook zeker een belangrijke factor zal zijn, niet alleen in het onderwijs, maar voor onze hele samenleving in de toekomst. Dat verklaart waarschijnlijk ook de leeftijdsdifferentiatie van het publiek, aangezien velen van de oudere generatie nog helemaal niet bekend waren met dat hele AI-gebeuren.
Wat dit nu betreft voor het onderwijs lijkt me wel vanzelfsprekend. Die invloed van dat grote AI-monster is onvermijdelijk, dus we moeten onze toekomstige leerkrachten klaarstomen om er mee om te kunnen gaan. Naar mijn mening moet elke toekomstige leerkracht een basisgeletterdheid bezitten over de werking van AI.
AI heeft natuurlijk niet alleen een invloed op leerkrachten. Ook leerlingen komen steeds meer en meer in contact met AI. Daarom is het volgens mij ook belangrijk dat deze AI-geletterde leerkrachten hun kennis van AI ook overdragen aan hun leerlingen. Niet alleen het gebruik ervan, maar ook de gevolgen en risico’s die dat monster met zich meebrengt.
Thank you for coming to my TED Talk… Nee grapje, maar ik hoop wel echt dat dit bericht jullie ogen heeft geopend voor het belang van een goede voorbereiding op de aankomst van dat AI-beest in zowel onze samenleving als het onderwijs.
Olense Kartoenale 2024
Ook dit jaar trok ik weer naar Olen om de Olense Kartoenale bij te wonen. Dit jaar was het hoofdthema ‘verkeersborden’, maar Amnesty International legde nog een ander thema op, nl. ‘recht op protest’.
De Olense Kartoenale is een jaarlijks evenement waaraan kunstenaars van over de hele wereld meedoen. De jury, waar mijn grootouders toevallig ook deel van uitmaken, rijkt daar dan enkele prijzen uit aan de beste inzendingen. Deze prijzen komen in de vorm van een ‘pot’, de eerste prijs is ‘De Tinnen Pot’, de tweede is ‘De Koperen Pot’ en de derde prijs is ‘De Aarden Pot’. Aan deze hangen ook telkens een geldprijs, 1500, 700 en 400 euro respectievelijk.
Dit jaar ging De Tinnen Pot naar Ali Paknahad uit Iran. Hij maakte een cartoon waarin Roodkapje door een bos van verkeersborden wandelt terwijl ze onwetend door de wolf achtervolgd wordt. De Koperen Pot ging naar Gabriele Corvi uit Italië. Hij maakte een grappige spotprent over hoe gemeentewerkers vaak maar staan te niksen. Tenslotte ging De Aarden Pot naar een Belg genaamd Jona Jamart, die een dystopische scène afbeeldt. Amnesty International reek ook een prijs uit aan de Amerikaan Ali Miraee. Hij beeldde een vrouw af, die de ‘morality police’ de weg blokkeert. Dit is uiteraard een teken van protest.
Elk jaar opnieuw worden er enorm veel inzendingen gedaan en deze variëren altijd van zowel grappige cartoons tot indrukwekkende cartoons die een diepere boodschap willen overbrengen. Daarom denk ik dat dit evenement zeker een culturele verrijking is, maar uiteraard ook een entertainende ervaring.
Als bezoeker krijg je ook elk jaar een boekje mee zoals in de foto. Hierin vind je informatie over het evenement en eveneens de winnaars van dit jaar. Je vindt er ook alle andere inzendingen in. Daarom denk ik dat het zeker wel een interessante en verrijkende ervaring kan zijn om bij te wonen. Dit boekje zou je in de klas ook kunnen benutten tijdens de lessen Nederlands. Zoals ik eerder al vermeldde stonden er ook werken in met een diepere betekenis. Deze zouden kunnen leiden tot boeiende, alsook diepgaande gesprekken. Het is eveneens ook wel interessant om gewoon eens door te bladeren, want er staan ook vaak grappige werken in.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten