Karlien Beckers schreef een artikel in De Standaard over een basisschool waarin 9 op de 10 leerlingen geen Nederlands als moedertaal hadden. Het artikel haalt enkele aanpakken aan om met zulke klassen om te gaan, maar ook hoe ‘een stoomcursus Nederlands’ niet zou helpen.
Toen ik de titel van het artikel las, dacht ik dat het zou gaan over tips voor leerkrachten om effectief les te geven in een multiculturele klas. Dat is waarom het artikel me initieel aansprak. In plaats daarvan begon het artikel opeens over wiskunde en hoe leerkrachten van die basisschool ervoor kozen om de instructies in de moedertaal van de leerlingen te vertalen. Dit deden ze met behulp van tablets om zo de opgaven te maken. Hoewel ik totaal akkoord ga met deze aanpak voor leerlingen die de taal nog grotendeels moeten leren, vind ik wel dat de nadruk op Nederlands in het onderwijs niet mag vervagen.In
het artikel wordt ook aangehaald hoe dit stilaan wel het geval blijkt te zijn.
Er wordt ook op de kloof gewezen van de autochtonen en Vlamingen met een
migratieachtergrond. Er wordt ook gepraat over eventuele financiële gevolgen
voor ouders die onvoldoende Nederlands spreken of niet kunnen bewijzen dat ze
hier lessen voor volgen. Ook werd de uitspraak van Ben Weyts aangehaald die wou
dat Nederlands verplicht zou worden op de speelplaats. Hoewel ik het zeker
belangrijk vind dat iedereen op school Nederlands kan of leert hanteren, vind
ik de sancties die eraan vastgehangen worden een beetje extreem.
De
directeur van de basisschool wijst dan weer op het feit dat als je de andere
moedertalen afwijst, je ook die leerlingen afwijst. Hij pleit voor de
betrekking van de ouders i.p.v. de afstraffing om zo een veilig schoolklimaat
te creëren. Dit zou uiteraard in de belangstelling moeten staan.
Hoewel
het artikel niet meteen mijn verwachtingen volbracht, heb ik zeker wel nieuwe
inzichten gevonden. Ik denk dat het zeker belangrijk is om de specifieke noden
van de leerlingen in het belang te stellen. Dit kan dan weer veel algemener
gezien worden dan wat het artikel aankaart. Ook moet een veilig schoolklimaat
altijd het streefdoel zijn van elke leerkracht. Ik denk dat dit artikel zeker
een meerwaarde is voor leerkrachten die hier nog mee spelen. Wat denk jij? Laat
het me zeker weten in de reacties!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten